Den Jyske Sparekasse omdannes til aktieselskab

Grindsted, den 22. juni 2018

Den Jyske Sparekasse omdannes til aktieselskab

Repræsentantskabet i Den Jyske Sparekasse godkendte den 21. juni 2018 sparekassens omdannelse til aktieselskab. Omdannelsen sker den 25. juni 2018, og dermed bliver sparekassens 27.000 garanter aktionærer i Den Jyske Sparekasse A/S.

I forbindelse med omdannelsen får sparekassen tilført ny hybrid kapital samt ny supplerende kapital. Begge udstedelser er arrangeret af Nykredit.

Der udstedes:

a. Ny hybrid kernekapital (AT1) på 50 mio. kr. til en fast rente på 7,5% frem til ultimo juni 2023. Den hybride kernekapital har uendelig løbetid, dog med mulighed for at Den Jyske Sparekasse kan førtidsindfri lånet fra ultimo juni 2023.

b. Ny supplerende kapital (tier 2) på 250 mio. kr. til en variabel rente på CIBOR 6 + 5,5%. Den nye supplerende kapital forfalder til fuld indfrielse i juni 2028, dog med mulighed for at Den Jyske Sparekasse kan førtidsindfri lånet efter 5 år.

Den nye kapital på i alt 500 mio. kr. (inklusiv den nye aktiekapital der tilføres sparekassen), anvendes til indfrielse af:

a. Den nuværende statslige hybride kernekapital på 375 mio. kr.
b. Den nuværende hybride kapital (kalvebod 2) på 50 mio. kr.
c. Den nuværende supplerende kapital (tier 2) på 300 mio. kr.

Sparekassen vil, efter omdannelsen og gennemførelse af refinansieringen, have en kapitaloverdækning på alle krav på minimum 5%, hvilket svarer til bestyrelsens målsætning. Refinansieringen medfører endvidere, at sparekassen opnår en årlig rentebesparelse på 50 mio. kr., hvilket vil forbedre sparekassens resultat før skat med et tilsvarende beløb.

Adm. direktør Claus E. Petersen:

- Omdannelsen til aktieselskab er en milepæl i sparekasses 146 år lange historie. Samtidig er tilførslen af ny kapital gået over forventning, blandt andet har vi opnået refinansiering til en væsentligt lavere rente, end den rente vi har på den kapital, den erstatter. Vi har oplevet en stor interesse i forbindelse med udstedelsen af den nye efterstillede gæld, hvilket viser, at de professionelle investorer i markedet deler vores tro på sparekassens fortsatte positive udvikling. Det lover godt for den kommende børsnotering.

Omdannelsen sker den 25. juni 2018, når Finanstilsynets endelige tilladelse foreligger.

Det sidste element i sparekassens helhedsløsning er den planlagte børsnotering i november 2018.

For yderligere information kontakt:
Adm. direktør Claus E. Petersen på tlf. 76 72 09 75
Direktør Torben Sørensen på tlf. 76 72 13 55