19.05.2020

Stop bankrøveriet i dit eget hjem

Antallet af sager, hvor svindlere misbruger folks Netbank og stjæler deres penge, er steget markant de seneste par år. Svindlerne går målrettet efter ældre mennesker og udnytter tilliden til autoriteter. Tidligere var svindlere ofte udlændinge, som ringede og talte et gebrokkent engelsk, men i dag er det danskere. Det er både mænd og kvinder – og de er langt mere udspekulerede, end vi tidligere har set.

Et eksempel kan være en kvindelig svindler, som ringer og udgiver sig for at være bankrådgiver. Hun fortæller, at en hacker er ved at overføre et stort beløb fra din konto til en udenlandsk konto. For at stoppe overførslen skal hun bruge login-oplysningerne til din Netbank samt dit NemID. Når først du har udleveret disse oplysninger, så bliver alle dine konti tømt for penge i løbet af få minutter.

Svindlerne kan også finde på at udgive sig for at være ansat i et teleselskab, et energiselskab eller i skifteretten – og de finder hele tiden på nye fremgangsmåder.

Hvad kan du selv gøre?
Du skal altid være på vagt, hvis nogen pludselig ringer og beder om personlige oplysninger – uanset hvor flink vedkommende er. Det bedste, du kan gøre, er at lægge røret på med det samme. Gå aldrig i dialog med den, der ringer. Og hvis vedkommende ringer igen, så lad være med at tage telefonen. Udlever aldrig personlige oplysninger og koder til andre mennesker – hverken i telefonen, pr. mail eller personligt.